New you

Meeting

New you

Meeting

Supervisor 1


هنوزم که هنوز است شقایق نشدم، زندانی زندان دقایق نشدم        


وقتی که تو را از دل خود می رانم، یعنی که هنوز عاشقت نشدم





با سلام به تک تک عزیزان همراه



من همچنان درصدد فرصتی هستم تا ویدئو مقدمه را ضبط و بارگذاری کنم اما به دلیل شرایط محیطی و برخی مسائل دیگر هنوز موفق به این امر نشدم. لذا ترجیحا برخی مطالب را بر حسب نیاز دوستان شروع به بارگذاری خواهم کرد و ان شاءالله در اولین فرصت حضوری طی یک فایل ویدئویی با شما خوبان صحبت خواهم کرد.

 

از آن جا که یکی از اهداف وبلاگ حاضر کمک و راهنمایی عزیزان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه می باشد، بنابراین سعی کردم به یکی از موضوعاتی که دغدغه دوستان خوبم در ابتدای شروع تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد، به صورت کلی بپردازم. همین طور که شاهد هستیم هر روز تعداد علاقه مندان به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال افزایش می باشد و طبیعتا تعداد کسانی که سوال ها و ابهامات مشترکی را  دارند نیز رو به افزایش می باشد. یکی از این مسائل مربوط به انتخاب استاد راهنما می باشد که یکی از مهمترین اقداماتی است که دانشجو در ابتدای مسیر و گاها قبل از شروع ترم و ثبت نام در دانشگاه مقصد می بایست به آن توجه کند.

 

دوستان خوبم! امروزه بر حسب تجربه شخصی خود و یا دوستان، به کرات با این گونه صحبت ها مواجه می شویم که اساتید دانشگاه ها با همه احترامی که برای این جایگاه ارزنده قائل هستیم، اما متاسفانه آن طور که باید، عملکرد خوب و مناسبی از این بزرگواران در مباحث آموزشی و به خصوص پژوهشی در مقاطع ارشد و دکتری، نمود پیدا نمی کند که این امر به ویژه در دانشگاه های درجه 3 و پایین تر، بیشتر به چشم می خورد. {{ استنباط شخصی من مبنی بر تغییر نقش و جایگاه استاد در مقطع کارشناسی نسبت به مقاطع بالاتر می باشد. استادی که در مقطع کارشناسی الگو و راهنمای تمام و کمال دانشجویان بوده به ناگاه در مقاطع بالاتر تغییر شدید خط مشی می دهد که متاسفانه در موارد متعدد همراه با این تغییر، مسیر این بزرگواران از محور و هدف اصلی پژوهش خارج می گردد}}. بنابراین لازم به نظر می رسد قبل از این که، استاد راهنما انتخاب شود به برخی نکات مهم دقت شود.


این که شما استاد راهنما را در مقطع ارشد یا دکتری انتخاب می کنید زیاد تفاوتی با یکدیگر ندارد چون انجام کار پژوهشی یک کار تیمی هست که دو راس اصلی این تیم، استاد راهنما و دانشجو می باشند. اگر این دو عنصر به درستی در تیم ایفای نقش کنند بدون شک به نتیجه عالی دست خواهند یافت. نتیجه عالی چیست؟ نتیجه عالی، حس خرسندی و شادکامیی است که در انتهای کار شما با آن مواجه می شوید. وقتی به مسیری که طی کردید نگاهی اجمالی می اندازید چقدر از کیفیت طی آن، احساس رضایت و بهره وری دارید؟ این موارد خود، در گرو ریزپله هایی است که برخی موارد آن به شرح ذیل می باشد:

 

- آیا کار طبق جدول زمان بندی درج شده در پروپوزال پیش رفته است؟ یا مجبور شده اید زمانی دو الی سه یا شاید بیشتر به آن اختصاص دهید؟!

- فضا و امکانات آزمایشگاهی، در صورت نیاز توسط استاد راهنما در دسترس شما قرار گرفته است؟

- برخی موارد زیرساختی و مدیریتی مورد نیاز جهت انجام پایان نامه که توسط استاد راهنما باید انجام می شده است مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است؟

- اگر موضوع پایان نامه شما فراتر از حوزه اطلاعاتی استاد راهنما می باشد، آیا استاد راهنما تدابیری جهت رفع نیازهای علمی شما در نظر گرفته است؟ آیا سایر مسیرهای پیش برنده پایان نامه را پیش روی شما قرار می دهد؟ (طبق آیین نامه موجود، اگر مطلبی که مورد نیاز دانشجو می باشد و خارج از دامنه اطلاعاتی استاد راهنما است، اسناد راهنما موظف به یادگیری آن مطلب و آموزش به دانشجو می باشد)

- آیا استاد راهنما، گرنت پژوهشی که از سوی وزارت علوم به حساب استاد راهنما واریز می گردد را در جهت رفع نیازهای مالی پژوهشی دانشجو پرداخت می کند؟

- مهمترین بخش پایان نامه، نوشتن مقالات آی اس آی می باشد. راهنما باید تبحر کافی در این زمینه را داشته باشد. مدیریت مقاله های استخراجی و ویرایش آنها از جمله وظایف استاد راهنما می باشد. آیا استاد راهنما عملا قادر به انجام این امر می باشد؟ زیرا نویسنده مسوول این مقالات طبق قوانین موجود باید نام استاد راهنما درج گردد.

- شاید بتوان گفت 90 درصد هدف از انجام پایان نامه، نوشتن و چاپ مقالات آی اس آی معتبر می باشد. گرچه برخی اساتید این قسمت را تعمدا به دلایلی عجیب، از دایره توجه دانشجوخارج می کنند اما شما که دانشجو هستی و هدفمند وارد این مقاطع شدی باید بدانی که از این قضیه نباید به راحتی چشم پوشی کنی.

 

این مواردی که برشمردم تنها بخشی از نکاتی هستند که اهمیت نقش استاد راهنما را در پروژه های دانشگاهی نشان می دهند و مطمئن باشید اگر هر یک از موراد فوق از سوی استاد راهنما مورد قصور قرار گیرد متضرر اول و آخر این فعالیت علمی فقط شما هستید. پس الان که حق و فرصت انتخاب دارید لطفا به نفع پیشرفت واقعی خودتان اقدام کنید.

 

جزئیات انتخاب استاد راهنما را در پست بعدی به تفصیل براتون میزارم.  مطالبی که به رنگ قرمز هستند جای زیادی برای صحبت دارند که سعی می کنم برای علاقه مندان در آینده بیشتر مطلب بگذارم.


 

با آرزوی پیروزی و پایداری روز افزون شما، دوستان پرتلاشم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.