New you

Meeting

New you

Meeting

Supervisor 2

در همه عالم گشتم و عاشق نشدم


بس شنیدم قصه دلواپسی، قصه عشق از زبان هر کسی


تلخ است که با درد موافق شده است، زرد است که لبریز حقایق شده است





 

سلام به همه دوستان خوبم



در این بخش، ادامه نوشته های پست گذشته را دنبال خواهم کرد. آخرین صحبتی که تاکید بر آن شد این بود که در تشکیلتیم پژوهشی که قرار هست در آن قالب، پایان نامه را تعریف کنید با آگاهی، برخورد و تصمیم گیری بفرمایید.

 

عزیزانی که موفق شده اند در دانشگاه های با اعتبار علمی بالا (درجه اول و دوم) پذیرفته شوند شانس بهتری برای موفقیت بیشتر، نسبت به سایرین خواهند داشت. تنها موردی که این دوستان باید توجه کنند این که دانشگاه های با اعتبار علمی بالا، تنوع بالایی هم در امکانات آموزشی، پژوهشی، تفریحی و فوق برنامه دارند. بعضا اتفاق می افتد که به ناگاه وقت زیادی را به این مسائل حاشیه ایی اختصاص داده ایم اما نباید فراموش شود که زمان و هدف اصلی ما مهمتر از این مسائل حاشیه ایی می باشد.

 

دوستانی که در دانشگاه های درجه سه و پایین تر ثبت نام کردند متاسفانه با مشکلات زیادی باید دست و پنجه نرم کنند. در اینجا عکس اتفاقاتی که در دانشگاه های خوب و معتبر وجود دارد، رخ می دهد. این را همیشه به خاطر داشته باشیم که جو و فضای حاکم در دانشگاه یا گروه آموزشی نقش مهمی در عملکرد دانشجو خواهد داشت. دانشگاه های با اعتبار بالا، خود به خود دانشجو را به سمت بهترین بودن سوق می دهند اما در دانشگاه های سطح پایین، به کرات به دانشجو به طرق مختلف تلقین می شود که کار خوب انجام دادن امکان پذیر نیست.

 

نکاتی که در رابطه با انتخاب استاد راهنما، باید مدنظر قرار دهید به ترتیب اولویت به شرح ذیل می باشد:

 

** حتما از پرس و جوی میدانی شروع کنید. از دانشجویان در حال حاضر، ترم های بالاتر، به خصوص کسانی که جدیدا یا یک یا دو سال جلوتر، دفاع پایان نامه با استاد مد نظرتون را انجام دادند. بپرسید در نقش داور و راهنما، استاد مربوط چگونه عملکردی دارد. کلیه مواردی که در پست قبلی نوشتم را سوال کنید. در صورت ممکن بودن، گفتگوی حضوری بهترین حالت ممکن برای این نوع تحقیق می باشد. نحوه پاسخگویی این افراد خیلی می تواند به شناخت شما کمک کند اما به این مرحله اکتفا نکنید زیرا در بسیاری از موارد دانشجویان مورد سوال شونده، به علت تعصب، علاقه و یا برخی موارد کم ارزش و سودجویانه نسبت به استاد راهنما، از بازگویی خیلی مطالب چشم پوشی می کنند که این مورد در بین دانشجویان خانم بیشتر به چشم می خورد. دانشجویان خانم به علت روحیه حساس و گاها افراطی از گفتن خیلی نکته ها خودداری می کنند. پس به همان اندازه که این مرحله می تواند به شناخت درست شما کمک کند از طرفی هم می تواند کاملا وارونه عمل کند. در هر صورت در انتهای صحبت هاتون بخواین براتون یک جمع بندی هم داشته باشند.

 

** رزومه استاد راهنما در وبسایت دانشگاه را مطالعه کنید. به خصوص مقاله های جدیدی که به چاپ رسانده است. افزون بر این، پست های اجرایی که در حال حاضر ایشان در آن جایگاه ها انجام وظیفه می کنند بسیار حائز اهمیت است. معمولا اساتیدی که دارای پست های اجرایی هستند به ندرت زمان کافی برای دانشجویان خود خواهند داشت.  

  

** اگر تا این مرحله به نتیجه نرسیدید وارد مرحله صحبت حضوری با ایشان شوید. سعی کنید بسیار باهوش باشید و به کلیه حرف ها و قول هایی که داده می شود، دقت کنید. نحوه بیان و صحبت استاد مربوط، کاملا به شما نمایشی بودن این جلسه را مشخص می کند یا برعکس. چون معمولا جلسه اول، وعده و قول های زیادی از سوی استاد مربوط به شما داده می شود که صرفا جهت جذب دانشجو خواهد بود و گاها هیچ پایه و اساس واقعی و خارجی نخواهد داشت {این مورد در دانشگاه های درجه سه و پایین تر بیشتر دیده می شود}.  

 

دوستان خوبم! لطفا به این نکته توجه کنید در صورتی که شما استاد راهنما را انتخاب کردید و ایشان درخواست شما را در جلسه گروه مطرح کرد و شما مرحله دفاع پروپوزال را هم پشت سر گذاشتید دیگر به هر دلیلی یا مشکل پیش آمده، قادر به تغییر استاد راهنما نخواهید بود. متاسفانه اگر هم ادامه کار با راهنمایی چنین استاد راهنمایی مقدور نباشد شما مور هجمه برداشت های منفی قرار داده می شوید و مجبور خواهید بود مدت باقی مانده را با رنج فراوان و دردهای روانی بگذرانید. اولین قدم در این زمینه مطرح کردن مشکلات با مدیر گروه به صورت کاملا خصوصی می باشد تا ایشان راهنمایی های اولیه را به شما داشته باشند. اگر چه موفقیت این امر (جایگزین کردن استاد راهنمای جدید) تا حدودی برای شما محرز گردد اما رنج ها و استرس هایی که به روحیه شما وارد می شود ارزش همه تلاش های صادقانه شما را نابود خواهد کرد.  تاکید می کنم محیط دانشگاه علی رغم این که تصور بر این است که اجتماعی از انسان های تحصیل کرده که دارای ویژگی های اخلاقی تحسین برانگیز می باشند اما متاسفانه امروزه این فضیلت ها در بین این فرهیختگان رو به تنزل گذاشته است. باز هم تاکید می کنم سعی کنید کاملا هوشیار باشید.


هنوز نکات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که امیدوارم در فرصت های بعدی بیشتر با هم در ارتباط بوده و در مورد جزییات صحبت کنیم.

 

در انتها مجدد تکرار می کنم شما یک محدوده زمانی گرانبها دارید که نباید بیش از حد نرمال و معقول عرض این دامنه را برای یک هدف مشخص، افزایش دهید. لطفا با زمان هایی که در اختیار دارید همچون طلا برخورد کنید: ارزشمند و حساب شده

 

 

سربلند باشید


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.